Medlemsnytt

Nu har vi äntligen kunnat köpa oss en ny medlem i fordonsparken.
Det blev en Lynx Yeti 59 600ace -13. En mycket trevlig modern skoter med en förvånansvärd stärk motor.
Den är utrustad med extra kylare med fläkt för att minimera varmgång.
Den kommer utrustas med rejäl arbetsbelysning och förhoppningsvis även med dubbar i mattan.
Skotern kommer vara bosatt i Heden området. Kommer bli jobbigt vänta på nästa vinter för att få jobba med den. // Erik Wirkola 2017-04-11

———————————————————————————————–

Vår största pjäs är en iller med en Golfdiesel under huven. Ca 160cm bred med plats för upp till tre pers i hytten, vikt ca 1300kg.

Det finns även vinterband men då blir den på tok för bred. Denna kommer få bekänna färg efter framförallt dom stora lederna runt Bodens Kommun så som Långsjöleden och kraftlinjen mot Brännberg. Vi kommer i närtid börja bygga en rejäl sladd som är hydrauliskt höj och sänkbar och har hydraulisk styrning. Fram kommer vi montera ett höj och sänkbart schaktblad.

Sitter idag en hydraulisk höj och sänkbar kladdrulle bak som kommer komma till användning i början av säsongen. Så nu behöver vi inte frysa i vinter när temperaturen börjar krypa neråt och vi kommer förhoppningsvis kunna hålla en ännu högre standard på lederna till i princip samma kostnad.   // Josef Palmqvist 2015

———————————————————————————————

Vi passar samtidigt på att tacka för föregående säsong och om ni har några frågor, eller har möjlighet att hjälpa till med något ledarbete så tag kontakt med någon av våra områdesansvariga,

Förbättringar och reparationer på delar av vårat lednätet görs året om.

Vår förening har över 30 mil leder att hålla efter med allt vad det innebär, samtidigt som det är svårt att få skoteråkare att ställa upp och hjälpa till. Det finns fortfarande sträckor som kunde vara i bättre skick. Men skam den som ger sig! Vi kommer att fortsätta arbetet med lederna vinter som sommar och även försöka få fler att känna sig delaktiga i vår strävan att hålla lednätet i gott skick.

Delaktighet kan bestå av allt från att betala medlemsavgift, röja sly på hösten eller kanske någon gång följa med ut en  kväll och sladda.

Alla skoteråkare kan själva förbättra lederna genom att hjälpa till och sladda. Vi har i föreningen svetsat ihop ett flertal ”nätsladdar” som är gjorda av armeringsmattor med profilrör som ram. Dessa är mycket effektiva om det finns lite lössnö i spåret. Undviker man bara att använda dem när temperaturen ligger nära noll så går de så lätt att även en normal smalbandare utan problem kan dra dem.

Om ni känner någon ytterligare som vill vara med och stödja våran förenings arbete för bättre leder så passa på och värva medlemmar, allt ekonomiskt stöd är väldigt välkommet .

Den här vintern så kommer vi fortsätta vårt samarbete med Friluftsfrämjandet och ordna olika aktiviteter i Gruvbergsstugan som vi gemensamt har rustat upp under sommaren med bla nytt lifthus samt nya grillplatser. Vi planerar att upprepa  med skotervisningar på Gruvberget kommande vinter.

Vi kommer att ha aktuell information på våran hemsida och i facebookgruppen om datum samt tider för olika aktiviteter så besök den ofta och lämna gärna synpunkter samt lägg ut dina egna skoterbilder där.

Vi skulle vilja ha e-post adresser på alla er medlemmar som ej har lämnat den till oss för att kunna nå ut med information billigt och enkelt,lämna den gärna vid betalning av årsavgift eller via länk från hemsidan till någon i styrelsen.

www.bodensskoterforening.se
//Ordf. Anders Nilsson