Nyhet 17/18

2017-11-22

Tack alla som redan betalat in medlemsavgiften på 200kr. Ni är guld värda!
För info, alla som betalat in innan 31/11 kommer få sitt medlemskort samt värdechecken på 300kr i brevlådan i mitten på december 😊👍🏻
Vi i föreningen tackar för bidraget! Nu gasar vi mot 500 sålda medlemskort!

//Vice Ordf. Erik Viklander

2017-11-15

Nytt för i år är att du som köper ett medlemskort kommer få en värdecheck på hela 300 kr! Alltså du tjänar 100 kr på att bli medlem! Med denna check kan du handla hos våra samarbetspartners. De hittar du under fliken Medlemsförmåner.
Medlemsavgift för i år är ynka 200 kr för enskild samt familj. Vid sistnämnda märk gärna inbetalningen med antalet i familjen.
Swisha gärna in medlemsavgiften till nummer:
Mottagare: Kassör Robert Andersson.
Uppge namn och adress samt e-post om det rymms. Ryms det inte skicka gärna ett sms till Robert med din e-postadress.
Eller Postgiro: 48 95 711-2
OBS! Märk insättningen med namn, adress och e-post.
Tack för ditt stöd!
———————————————————————————————-

2017-11-07

Nu har vi kört igång för fullt. Redan haft flera möten i styrelsen och planerat allt skoj vi ska hitta på i vinter 🙂
Blir några roliga händelser även i år, men det är lite hemligt än 😉
Skotrarna och sladdarna ska servas. Röjas sly med våran nya röjsåg, fälla några träd som står illa till, ja det finns massor att göra.

Satsar även på att samarbeta med Bredåkers Skoter- & Touringförening för att fixa till leden från kraftlinjen i höjd med Alträsket mot Degerbäcken & Bredåker.

Nytt för denna säsong är också att vi satt samma avgift för alla medlemmar, blygsamma 200 kr. Kan avslöja att det kommer vara värt det 🙂
Mer info kommer inom kort! Nu satsar vi på att bli 500 medlemmar!
// Vice Ordf. Erik Viklander

———————————————————————————————–

2017-04-11

Nu har vi äntligen kunnat köpa oss en ny medlem i fordonsparken.
Det blev en Lynx Yeti 59 600ace -13. En mycket trevlig modern skoter med en förvånansvärd stärk motor.
Den är utrustad med extra kylare med fläkt för att minimera varmgång.
Den kommer utrustas med rejäl arbetsbelysning och förhoppningsvis även med dubbar i mattan.
Skotern kommer vara bosatt i Heden. Kommer bli jobbigt vänta på nästa vinter för att få jobba med den. // Erik Viklander

———————————————————————————————–

Vår största pjäs är en iller med en Golfdiesel under huven. Ca 160cm bred med plats för upp till tre pers i hytten, vikt ca 1300kg.

Det finns även vinterband men då blir den på tok för bred. Denna kommer få bekänna färg efter framförallt dom stora lederna runt Bodens Kommun så som Långsjöleden och kraftlinjen mot Brännberg. Vi kommer i närtid börja bygga en rejäl sladd som är hydrauliskt höj och sänkbar och har hydraulisk styrning. Fram kommer vi montera ett höj och sänkbart schaktblad.

Sitter idag en hydraulisk höj och sänkbar kladdrulle bak som kommer komma till användning i början av säsongen. Så nu behöver vi inte frysa i vinter när temperaturen börjar krypa neråt och vi kommer förhoppningsvis kunna hålla en ännu högre standard på lederna till i princip samma kostnad.   // Josef Palmqvist 2015

———————————————————————————————

Vi passar samtidigt på att tacka för föregående säsong och om ni har några frågor, eller har möjlighet att hjälpa till med något ledarbete så tag kontakt med någon av våra områdesansvariga,

Förbättringar och reparationer på delar av vårat lednätet görs året om.

Vår förening har över 30 mil leder att hålla efter med allt vad det innebär, samtidigt som det är svårt att få skoteråkare att ställa upp och hjälpa till. Det finns fortfarande sträckor som kunde vara i bättre skick. Men skam den som ger sig! Vi kommer att fortsätta arbetet med lederna vinter som sommar och även försöka få fler att känna sig delaktiga i vår strävan att hålla lednätet i gott skick.

Delaktighet kan bestå av allt från att betala medlemsavgift, röja sly på hösten eller kanske någon gång följa med ut en  kväll och sladda.

Alla skoteråkare kan själva förbättra lederna genom att hjälpa till och sladda. Vi har i föreningen svetsat ihop ett flertal ”nätsladdar” som är gjorda av armeringsmattor med profilrör som ram. Dessa är mycket effektiva om det finns lite lössnö i spåret. Undviker man bara att använda dem när temperaturen ligger nära noll så går de så lätt att även en normal smalbandare utan problem kan dra dem.

Om ni känner någon ytterligare som vill vara med och stödja våran förenings arbete för bättre leder så passa på och värva medlemmar, allt ekonomiskt stöd är väldigt välkommet .

Vi kommer att ha aktuell information på våran hemsida och i facebookgruppen om datum samt tider för olika aktiviteter så besök den ofta och lämna gärna synpunkter samt lägg ut dina egna skoterbilder där.

Vi skulle vilja ha e-post adresser på alla er medlemmar som ej har lämnat den till oss för att kunna nå ut med information billigt och enkelt,lämna den gärna vid betalning av årsavgift eller via länk från hemsidan till någon i styrelsen.
// Ordförande Erik Viklander