Snöskotern som terrängfordon

Snöskotern är avsedd för att köras på snö och i terräng. Skotern är med andra ord ett specialiserat fordon för att kunna ta sig fram vintertid. Som terrängfordon vintertid är snöskotern oslagbar och utan egentlig konkurrens. Skotern är utrustad med drivband eller mattor samt skidor för att enkelt kunna forcera snötäckta landskap och terräng.

Idag körs snöskotrar i snötäckta landskap och i fjällvärlden där körning av skoter är tillåten, framförallt skoterleder. Snöskoterns användningsområden är brett och används som transportmedel, arbetsfordon, rekreation, turism och sport. Som arbetsfordon är skotern oumbärlig vintertid för polis, naturbevakare, kraftbolag, räddningstjänsten, renskötare, militär och polis. Snöskotern har vuxit i popularitet gällande guidade turer som gör att besökare och turister numera enkelt kan komma ut i vacker orörd natur.

Snöskotrar som designats för sport är oftast utrustad med en enkeldyna för föraren och kan inte ta passagerare. Crossover snöskotrar däremot är en blandning av mountainmaskiner och sportskotrar. Det innebär att de har en kortare matta än mountainmodellen men lite längre än sportmodellen. Crossover skotern har lite högre kamhöjd än sportmaskinen men lägre än mountainmaskinen.

Mountainskotern kallas ofta för ”lössnömaskin”. Dessa skotrar har designats med smalare rum mellan skidorna framtill än till exempel touringskotern. Det innebär bland annat att skotern är bättre vid friåkning, vingligare vid ledkörning och direkt dålig med passagerare. Mountainskotern har vanligtvis hög motoreffekt och låg vikt. För att hålla vikten nere tillverkas de i exklusiva material och har utrustats med ganska mjuk fjädring. Maskinen är framförallt tillverkad för stående körning och sittdynan är ganska liten. Vid hårt och isigt underlag överhettas glidskenorna ganska snabbt.

Touringskotern är designad för att kunna ta passagerare. Den är vanligtvis utrustad med ryggstöd och dubbeldyna plus fotstöd och handtag för passageraren. Många modeller har även uppvärmda sittdynor samt handtagsvärmare för både förare och passagerare. Vissa modeller kan ta upp till tre personer och har komfortabel fjädring.

Light Utility är en maskin som är anpassad för långsam körning, bra dragförmåga och mjuk igångsättning. De nyare modellerna har numera fått bättre komfort samt fjädring vilket gjort att de även används som touringskotrar.

Wide Track eller bredbandare används vanligtvis som arbetsskoter och det finns en del olika typer av yrkesskotrar beroende på användningsområde. Under senare tid har även yrkesskotern utrustats med god komfort, bekväm fjädring och starka motorer. Det har gjort att de även används som touringskotrar samt för familjer.

Rekommenderade artiklar