Förarbevis hos Expansa

Vi i Bodens skoterförening kan varmt rekommendera Expansa´s snöskoter utbildning! Du som medlem har 5-10 % rabatt på ordinarie priser på deras körkortsutbildningar. Dessutom kan du använda dig av värdechecken på 300kr som du får när du blir medlem hos Bodens skoterförening! Bra va!?

AdressGarvaregatan 4, 961 35 Boden.

Öppettider 07:30–16:30

Telefon070-630 07 99

Lite info från Transportstyrelsen:

Förarbevis för snöskoter
Om du ska köra snöskoter behöver du ett särskilt förarbevis. Du får också köra snöskoter om du har ett körkort eller traktorkort utfärdat första gången före 1 januari 2000.

För att få ett förarbevis för snöskoter krävs att du har:

1. fyllt 16 år
  2. gått en utbildning hos en godkänd utbildare
  3. gjort ett godkänt kunskapsprov.

Utbildning och prov för snöskoter

Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska delar. De praktiska delarna går ut på att du ska lära dig att hantera snöskotern. Det är tillåtet att övningsköra, men bara under uppsikt av en godkänd utbildare. Privat övningskörning är inte tillåten. För att få övningsköra snöskoter ska du vara minst 15 år och 9 månader.

Du måste ha fyllt 16 år och ha gått utbildningen för att få göra kunskapsprovet.

Bara de som har tillstånd av Transportstyrelsen får utbilda och ordna prov för förarbevis.